Tuulemarjamaa

Et kõigil oleks hea

A mis ma selle eest saan?

| 0 comments

Üks ema rääkis loo oma 8aastasest, kes tema palve peale nõud ära pesta küsis: “A mis ma selle eest saan?” Ma kahtlustan, et väga erandlik selline suhtumine laste seas pole. Enne kui hakata lapsi laiskuses süüdistama, mõtleks, kas sa ise temas elavat laiska hunti toitnud pole. No kas sa pole kunagi oma jõnglast innustanud: Kui sa nüüd ruttu koolitööd ära teed, siis saad kommi/arvutis olla/uue lego?

Daniel Pink, kelle raamatut “Liikumapanev jõud” ma siin blogis enne ka promonud olen ja keda ma soovitan lugeda sul siis, kui sind huvitab motivatsioon, ütleb, et meie ise oleme oma vana paradigmaga lapsed ära rikkunud. Tead ju küll, et uus aeg ootab inimestelt loovust, iseseisvust ja originaalseid vastuseid, aga paned ikka rõhku rutiinile ja õigetele vastustele. Nõuad allumist ega soosi kaasatust. Arvad, et okei, kui piits enam ei toimi (ja uus lastekaitseseadus keelab karistada ka), siis präänikuga saab ikka hakkama. Oh, ma tunnen seda mõtet hästi!

Pink ütleb, et kiitus on samamoodi tuimust tekitav kui karistuski. Lapsi liigutavad needsamad 3 printsiipi mis täiskasvanut: nad teevad tööd siis, kui nad ei pea pimesi alluma, kui nad teavad, miks nad midagi teevad, ja saavad aru, et ülesanded on osa suuremast eesmärgist (mille nad ise valinud on). “Kui me soovime kasvatada motiveeritud lapsi, peame me aitama liikuda neil iseseisvuse, meisterlikkuse ja eesmärgipärasuse suunas,” ütleb Pink.

Tema järgi oskab tavakool neid põhimõtteid sama hästi järgida kui rebane kanafarmi pidada. Katseid võidakse ju teha, aga järjepidevust pole ollagi. Siin on nimekiri maailma koolidest, kus Pinki arvates vabadust ja loovust tähtsaks peetakse. Igaühe kohta saab netist lisainfot. Otsitagu ja inspireerutagu:)

1. Big Picture Learning – üle 60 kooli USAs, kus õpilased ise oma hariduse eest vastutavad. Palju õppetööst toimub kogukonnas päris tööd tehes.

2. Sudbury Valley – kool Massachusettsis, kus lastel on täielik vabadus otsustada, mida, millal ja kuidas õppida. Kaasatus on seadus ja allumine pole isegi mitte valik.

3. The Tinkering – pigem labor kui kool, pigem laager kui kool, kus lastel lastakse “ohtlike asjadega” nagu taskunuga ja tikud tegutseda. Peale selle ehitavad lapsed ise mootorrattaid, kilekottidest sildu jm taolist kraami.

4. Puget Soundi kogukonnakool – Seattle’is asuv väike vabakool, kus lapsed teevad oma projekte väljaspool kooli ja käivad aeg-ajalt juhendaja juures, kes aitab igaühel isiklikke eesmärke seada.

Tõsi, kõik need koolid asuvad kaugel. Aga ka Eestis on juba rida koole, kus täiskasvanud ei määra, mida ja millal laps õppida tahab. No ja kodus saab iga ema-isa teha midagi päris lihtsat: unustada ära piitsa ja prääniku meetod koos ultimatiivse lausekonstruktsiooniga kui… siis. Kui pesed nõud ära, saad arvutisse. Kui lauda ära ei pühi, siis… siis sa mul alles saad!

Las nõudepesu olla lapse panus pereelu toimimisse. Üks paljudest. Kui ta seda hoobilt teha ei taha, siis miks oleks, kui kasutaks vana head abipalumist? Ja see, mida laps sellest kõigest saab, on imehea tunne (millest minu meelest on linnalapsel kõvasti puudus) ja mis kõlab umbes nii: mind on mu perele vaja!

Mis ei tähenda, et mul endal keel alati sõlme läheb nende kui…siis -lausete eel. Tean küll, et kõige ausam oleks lihtsalt abi paluda, aga ikka kaevan kusagilt mingi hädise prääniku välja. Õnneks saan enamasti poole lause pealt pidama. Ja piits – no sellest pole meie majas enam ammu juttu. Mis sa ikka laiad ja laiutad, kui pojad sust pikemad on?

Liikumapanev jõud2

Daniel Pink. Liikumapanev jõud. Soovitav lugemisvara neile, keda huvitavad teadusuuringud, suurte ja väikeste inimeste valikuvabadus ja küsimus, kuidas enda ja teiste motivatsiooni suurendada.

Leave a Reply